Giant behoeft natuurlijk geen introductie. Wie heeft er nou nooit een Giant gehad? Naast een hele serie crosscountry hardtails en fullies, kun je bij hen ook terecht voor het ruigere mountainbike werk. Speciaal voor dat laatste presenteren ze nu een reeks Trance X trailfietsen met vernieuwde vering en geïntegreerde onderdelen die de trailervaring naar een hoger niveau tillen. De nieuwe collectie bevat zowel ultralichte carbon frames als aluminium modellen.
Voortkomend uit het idee dat elke trail uniek is en elke rit zijn eigen uitdaging heeft, is de nieuwe generatie Trance X gebouwd met extra veerweg en nog meer aanpassingsmogelijkheden vergeleken met de voorgaande generatie. De meeste modellen worden geleverd met 29-inch wielen voor en achter, met de optie om over te schakelen naar een 27.5-inch achterwiel voor een mixed-wheel setup.
De nieuwe reeks omvat verschillende updates, waaronder nieuwe Giant TRX WheelSystems met Wide Guard-technologie voor extra velgsterkte en -bescherming. Alle modellen hebben ook geïntegreerde opslag in de onderbuis, samen met bevestigingspunten onder de bovenbuis om aanvullende opslagruimte te creëren.
Bepaalde modellen zijn ook uitgerust met de nieuwe Giant Contact SLR Trail Integrated-stuur, een superlichte, geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie die de aanpasbaarheid van een conventionele setup biedt, samen met extra compliance en een geïntegreerd topkapdesign dat het eenvoudig maakt om een computer, GoPro-camera of lamp te monteren.
Meer veerweg
Alle Trance X-modellen hebben nu meer achtervering dan de vorige generatie, dankzij een bijgewerkt Maestro-veringssysteem. De veerweg achteraan gaat van 135 mm naar 140 mm, de voorvering bedraagt 150 mm.
De ingenieurs van Giant wilden de delicate balans tussen anti-squat, anti-rise en hefboomverhouding perfectioneren. Ze deden dit door te bestuderen hoe vermogen wordt overgedragen, hoe remkrachten worden beïnvloed en hoe de fietsen reageren op steeds veranderende terreinen. Het resulteert in een bovenste draagarm van Advanced Forged carbon die lichter, stijver en sterker is dan aluminium, en trunnion-mounts voor de schokdemper die zorgen voor een lagere hefboomverhouding met een soepelere eindslag en geen harde bottom-outs.
De enkele swingarm, zonder scharnierpunten in de achtervork of zitbuis, maakt de achterkant van de fiets stijver, wat zorgt voor nauwkeurige controle op ruwe terreinen. De vernieuwde vering heeft ook een sterk verbeterde asbaan, waardoor de fiets optimaal veert aan het begin en vervolgens soepel en efficiënt beweegt over het wieltraject.
Verstelbare trailgeometrie
Het frame is uitgerust met twee flip-chips, die allebei drie afstelposities hebben voor ultieme veelzijdigheid en aanpasbaarheid. De achterste flip-chip, gelegen op de Maestro draagarm, stelt je in staat om de framegeometrie aan te passen en het stuurgedrag af te stemmen op de rijstijl en het terrein. De hoge instelling voegt meer bodemvrijheid toe, een goede optie voor technisch terrein. De lage instelling zorgt voor een lager bottom bracket voor zelfverzekerd sturen bij hogere snelheden. De middelste positie is neutraal.
Een tweede flip-chip bij het balhoofd biedt een aanpasbaarheid van 10 mm (-5 mm, 0 mm of +5 mm) zonder dat je je stuur hoeft te verwisselen. Een kortere reach zorgt voor snelle bediening, een geweldige optie voor smal en bochtig terrein. Een neutrale reach zorgt voor goed uitgebalanceerd stuurgedrag, ideaal voor allround prestaties en een combinatie van klimmen en dalen. Een langere reach zorgt voor een grotere stabiliteit, een geweldige optie voor efficiënte prestaties op vlakker terrein.
In de Benelux voert Giant de volgende modellen:
Trance X Advanced 0 (adviesverkoopprijs € 8.999)
Trance X Advanced 2 (adviesverkoopprijs € 5.999)
Trance X 1 (adviesverkoopprijs € 4.799)
Meer over de nieuwe Trance X is te vinden op: www.giant-bicycles.com/nl/TranceX
Het bericht Oelala, de nieuwe Giant Trance X verscheen eerst op Ride it!.